maandag 23 juni 2008

DroomWoord (1)

Soms zijn er zo van die woorden waar ik een afschuwelijke hekel aan heb. Zo van die woorden waarvan je denkt: waarom zijn die in godsnaam ooit uitgevonden? Aartslelijke woorden die vaak aangeduid worden met de term eufemisme. Zo heb je tegenwoordig het woord concullega. Hoewel ik van nature niet echt zo gesteld ben op joggen, zet dit begrip me meteen op een hardlopen. En liefst kijk ik dan nooit meer om.

Voor de concullegamaagden: concullega is een samentrekking van twee op het eerste gezicht nauwelijks samen te voegen woorden: concurrent en collega. Het wordt gebruikt om zogezegd vriendelijk te zijn tegenover concurrenten. Zogezegd, want meer is het gebruik van zo'n 'ding' een marketingsidee of zichzelf op een goed blaadje plaatsen.

Zo was ik een aantal maanden geleden op een sollicitatie-avond bij een interimkantoor waar ze op een gesjellige manier wilden toetsen of je paste binnen hun profiel. Maar toen ze ineens over concullega's begonnen, konden de braakneigingen nauwelijks uitblijven. En dat lag niet aan de boot waarop het evenement doorging.

Evenement is trouwens ook zo'n woord. Evenementen zijn dingen waar je beter wegblijft. Je loopt er immers een grote kans om concullega's tegen het lijf te lopen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Coole post! Oefenen met tekstjes schrijven werkt blijkbaar ;-).

Keep 'm cumming!