dinsdag 23 juni 2009

Kladversie 'Alleen vanavond'

Mogelijk begin voor het stuk 'Alleen vanavond'


A: Volle maan. Geen sterren deze nacht. Ook geen wolken. Alleen maar een volle maan.
B: 't Kan ook geweest zijn dat ze al een beetje laatste kwartier was. Een stukje D al. Van laatste kwartier. Dernier.
A: Maar dat maakt niet uit. 't Ging ook gewoon over de volgende dag. 't Was een beetje sfeerschepping.
B: Met een volle maan? Goed bezig. (Meer cliché kon niet zeker?)
A: Hou nu toch eens efkes uw kop.
Ik sta aan de voordeur. De volgende ochtend. Mijn commissies gedaan en ik zoek m'n sleutel.
B: Net op dat moment kom ik 'C' tegen. De man van 'A'. Hij zegt 'hallo' en vraagt hoe het gaat.
C: Ze antwoordt goed. Ze vraagt niet hoe het omgekeerd is.
B: Hij had net mijn auto perte totale gereden. Ik vraag of hij papieren wil invullen.
A: Ik vind ze. Tussen een hele hoop papieren in mijn handtas. Ik doe de deur open. De gang is leeg en ruikt naar versgewassen. En verse soep. Hij heeft gisteren gekookt.
C: ik had de soepkom laten vallen in de gang. Ik heb alles opgekuist, zo goed als het ging. Maar op het schilderij zie je - als je goed kijkt - nog wat selder.
A: Maar slechts een klein beetje. 't Is toch geen knap schilderij. Een oud, ooit nog getekend door hem. En ingeschilderd. Ook door hem. Een andere hem dan hem nu.
B: Hij zoekt naar zijn papieren. Tussen de sleutelbossen van zijn appartement - zo leer ik - zijn huis, de garage aan de andere kant van de stad, om dicht bij het werk te parkeren. En van zijn auto. Een Bentley.
C: Ik vind m'n papieren.
B: We vullen ze in.
A: Ik gaf hem nog een stylo. Als cadeautje voor zijn verjaardag. Een mooie.

(to be continued)

Geen opmerkingen: