vrijdag 2 april 2010

Pasen voor beginners



Vandaag is het Goede Vrijdag. Maar wat was dat nu ook weer? Had het iets met die Judas-kus te maken, verloochende Petrus Jezus drie keer die dag? Of was het gewoon de dag van de kruisiging op de Golgotha-berg?

Eerlijk gezegd, ik weet het zelf ook niet goed meer. Het enige wat ik me nog herinner van de lessen godsdienst uit het lager onderwijs, zijn grote borden met afbeeldingen: van de grot waarin Jezus opgeborgen lag, met een steen ervoor en dan een bord met diezelfde grot en een weggerolde steen. De verrijzenis.


Paaseieren rapen, ja, daar herinner ik me véél meer van :)






Maar goed, omdat ik het toch nog eens wilde weten, heb ik het opgezocht. Een schets van hoe de Goede Week eruitzag:

Palmzondag: Jezus Christus komt aan in Jeruzalem. 'Hosanna in den Hoge', iedereen is blij.
maandag, dinsdag en woensdag: niets speciaals.
Witte Donderdag: Het laatste avondmaal. Judas kust Jezus(dus toch niet op Goede Vrijdag, daar was ik eventjes verkeerd). Daarop wordt Jezus gevangen genomen.
Goede Vrijdag: de kruisweg en kruisiging. Om 3 uur sterft Jezus.
Stille Zaterdag: het lichaam van Jezus is in het graf, zijn ziel in het paradijs.
Pasen: Jezus verrijst. Halleluja!

Zo, nu we dat weer opgefrist hebben, kan ik maar beter goede schuilplaatsen zoeken voor de paaseieren. Zie dat die ineens op miraculeuze wijze beginnen te verrijzen! :s

Geen opmerkingen: